Guldgripen 2019: "Min mamma sa för länge sen att jag skulle bli en bra lärare."

Varje år delar SöderS ut utmärkelsen Guldgripen till Södertörns högskolas bästa lärare. I år gick utmärkelsen till Ola Sternäng, docent i psykologi. Detta efter att hela 28 studenter från två olika årskullar skickat in nomineringar till juryn. Utmärkelsen delades ut i samband med Södertörn hyllar av SöderS ordförande Josefin Stern.


Hur känns det att få utmärkelsen Guldgripen 2019?
- Jag känner mig väldigt rörd och glad. Jätteglad. Det känns som ett väldigt fint pris. Det finns väldigt många bra lärare och att få ett sånt här fint pris känns väldigt hedrande.

Vad betyder pedagogik för dig?
- Inom ämnet jag undervisar i finns det olika förkunskaper och då gäller det att kunna bemöta dessa på olika nivåer. Det gäller att hitta en bra mix att anpassa. Du ska kunna förpacka och förmedla det här ämnet på ett bra sätt till studenterna så att de kan ta till dig det på ett bra sätt. Du ska kunna skapa en bra miljö för inlärning.

När har pedagogik varit särskilt viktigt för dig?
- Min förebild inom pedagogik är min mamma. Hon var lärare i lågstadiet, fortsatte utveckla mellanstadiet och sedan i högstadiet. Jag fick då se hur hon höll på och förbereda och hur hon tog det på stort allvar. En viktig bit i det här är att vara förberedd, att hålla en viss kvalitet och det är gäller i de här små detaljerna. Jag brukar alltid kontrollera så det tekniska funkar, så pennorna funkar och innan har jag alltid gått igenom mentalt så jag vet vad som kommer hända. Det gör att man blir mycket mer avslappnad i nuet. Då kan man improvisera mer och ha roligt. En annan viktig bit är att det blir mycket lättare om studenterna tycker att det är roligt och intressant, och då är det även viktigt att jag tycker att det är roligt och intressant så jag kan förmedla det.

Hur tänker du när du ska utöva pedagogik?
- Hemligheten för mig är att vara väl förberedd sen är det viktigt att bemöta varandra med respekt, vänlighet och värme. Jag ser inte pedagogik som något annat än ur övriga livet, när man har ett budskap som man vill förmedla till någon annan.

Hur skulle du säga att man blir en bra pedagog?
- Det finns väldigt många bra pedagoger och jag kanske sticker ut med någon mindre detalj. Men jag skulle säga att vara förberedd på vad som komma skall. Man vill hålla en viss kvalitet, en viss ribba som man ska ta sig över så att man som student känner sig stolt över att man har klarat det.

Vad skulle vara dina bästa tips till studenterna?
- Det beror på vilket ämne och studentens individuella stil men jag kan rekommendera att gå på så många föreläsningar och seminarier man kan. Sen skulle jag rekommendera att studenten själv ger sig möjligheterna som behövs för att lyckas. Att avsätta tiden som behövs och de resurser som behövs. När jag själv studerade såg jag framför mig att jag redan hade lyckats. Då kände jag ingen oro. Då såg man sig själv hur glad man såg ut efter att man klarat den där tentan. Det är som när man ska slå handen genom brädan, man måste se när den går igenom brädan. Då känner jag att det här kommer gå bra.

Vad tror du att du skulle jobba med om du inte jobbade med det du gör idag?
- Jag skulle nog jobba som någon form av ledare eller mental coach. För mig har det gått ifrån att vara forskare till att vara lärare. Min mamma sa till mig för länge sen att jag skulle bli en bra lärare men då skrattade jag bara. Men nu känner jag att lärare är roligt. Jag har varit lektor nu i tre år. Innan såg jag många lektorer som var stressade, på gränsen till utbrända, ingen som var riktigt glad och lycklig. Så tänkte jag, jag ska nog ändå försöka bli en sån där lycklig lektor. Och då gäller det ju att man får någonting så man kan verka långsiktigt. Men jag tycker att jag skulle vilja jobba som lärare.

I samband med Södertörn hyllar den 5 februari 2020 delades utmärkelsen Guldgripen till Södertörns högskolas bästa lärare ut av SöderS ordförande Josefin Stern under varma applåder från studenter och medarbetare!

Ordförande bloggar: Almedalen - Demokrati, framtid och motstånd